woensdag 14 januari 2015

Chapeau Eva!

Beste Eva,

Alle respect en twijfel die ik had, werden gister ineens van tafel geveegd en hebben plaatsgemaakt voor definitieve walging van je programma. Ik ben blij als Pauw weer terug is en dat wil op zich al iets zeggen. Nee, die bank vond ik niet zo tof, maar ook die te korte rokjes stoorde mij samen met je (ik mag toch wel ‘je’ zeggen?),  notitieblokje en manier van interviewen. Ik kijk elke avond vanuit bed naar actualiteiten en zap naar jou, of naar je collega op de commerciële. Belangrijk om te beseffen wat er allemaal in die grote boze wereld gebeurd en wat iedereen daarvan vind, of ja, wat sommigen ervan vinden. 


De laatste week wordt er over niets anders gepraat dan over Moslims, de aanslag op Charlie Hebdo, de groeiende angst onder de westerlingen en onze normen en waarden die in het nauw lijken te worden gedreven. Mijn persoonlijke mening is terug te vinden in eerdere blogposts. Om daarop in te haken nodig je drie onuitstaanbare moslimjongeren uit, de een nog erger dan de ander. Daarnaast dan ook nog eens de oer Limburger Huub Stapel uit, want oer is hij inmiddels wel. Nou Huub, ik denk dat ik voor Limburg spreek als ik zeg dat je wel wat feller uit de hoek had mogen komen. Nondedju.

In ieder geval, terug naar die drie Moslimjongeren, beginnende met een meisje die uren op haar make-up heeft gezeten om zo eruit te zien als een Oosterse prinses, een vrouw uit 1001 nacht, die liever niet haar mond opentrekt omdat ze daar wellicht een scheurtje van in haar nagel zou kunnen krijgen en zich besluiteloos maar bij de twee andere moslimjongeren voegt. Tja, zou jij, Eva, daarom begonnen zijn met te vertellen wat voor opleiding ze volgden? Zo van: ‘ze zijn echt wel capabel om hier te zitten hoor’. Wat een waanbeeld, het maakt mij niet uit wat je bent, al zaten daar drie putjesscheppers, als ze wat weg hadden gehad van Aboutaleb had ik het prachtig gevonden.

Om vervolgens door te gaan over de het volgende Moslimmeisje, ‘het spijt me, ik ben je naam kwijt, hij is moeilijk en ik wil het goed doen’. Hier wek je echt sympathie mee Eva, mijn teentjes worden met de minuut krommer. Zal ik zappen? Nee ik ga dit gewoon zien en proberen objectief te blijven (yeah right). Het meisje vindt dat satire begrenst moet worden, maar is dat niet juist het hele probleem? Het hele gebeuren waar wij, westerlingen, ons nu zo ontzettend sterk voor maken en wat deze persoon in kwestie zegt te begrijpen maar eigenlijk dus helemaal niet begrijpt. Huub komt er even tussendoor met de wijze woorden dat alle geloven worden besmet en dat hij als Katholiek dan opzij kijkt, voor zover het geloof hem nog überhaupt iets doet.

Vervolgens komt een soort ‘bokito’ aan het woord. Hij draagt een super strak leren jasje waar hij elk moment uit lijkt te gaan knappen,  gecombineerd met een nette smalle zwarte das. Hij vindt zichzelf en zijn mening erg belangrijk, zo lijkt het, het typische voorbeeld van iemand die het laatste woord wil hebben. Ik merk aan mezelf dat wanneer hij met zijn nutteloze argumenten komt, ik alleen maar bozer word. Waarom bereid je deze argumenten en stellingen niet voor, voordat je op Nationale televisie komt? Beetje research had geen kwaad gekund lijkt mij.

Zijn zusje zou niet meer buiten durven lopen, de Islam is een geloof dat heel erg haar vrouwen beschermt en zo beschermt hij zijn zusje in het openbaar. Lieve jongen: dit kan wel een kenmerk zijn van jouw geloof, maar hier, hier in het westen, worden vrouwen sowieso beschermd en dragen grote broers en vaders vanzelfsprekend hun verantwoordelijkheid. Dat heeft niet met geloof te maken, maar met opvoeding. Daarnaast, je zusje durft niet meer naar buiten vanwege vooroordelen van mensen over de aanslag? Nou ik wil wel eens met je zusje praten, als iemand bang zou zijn, dan zouden het wel de Charlie's onder ons moeten zijn. De slachtofferrol is absoluut niet de oplossing, tenzij je in de schilderswijk, bijlmer of weet ik veel wat voor horrorbuurt woont. Dan snap ik dat je als (moslim)vrouw niet graag alleen over straat wil gaan, maar dan moet je deze argumenten niet in deze context plaatsen.

Als kers op de taart verteld hij over Breivik, ‘waarom hebben mensen het niet over zijn geloof’? Nou lieve jongen, dat zal ik je vertellen, iets wat jij ook zou moeten weten als deelnemer van deze samenleving maar ook als je zo’n argument gebruikt: Breivik pleegde de aanslag in Noorwegen vanwege zijn politieke overtuiging, niet vanwege zijn geloof. Zo, die lucht is weer geklaard. Als laatste begint hij erover dat jongeren die een beetje de weg kwijt zijn en neigen naar extremisme geholpen moeten worden door de overheid. Oke, stop, wacht even: is dit nu gewoon met het vingertje wijzen? Is dit de reden dat sommige Nederlandse moslimjongeren naar extremisme overstappen? Jezus (oh wacht, die hoort in een ander verhaal thuis),  wat een bullshit zeg. En jij, Eva, jij grijpt niet eens in, jij zit waarschijnlijk nerveus op je pen te sabbelen en angstig naar je notitieblok te kijken.

Nou Eva, zoals wij het hier in het mooie Limburg zouden zeggen: Chapeau!


2 opmerkingen:

  1. Breivik pleegde zijn aanslagen niet alleen om politieke overtuigingen. Hij pleegde ze vooral als reactie op de Islamisering van Europa. Hij vond dat de Islam een bedreiging vormde voor de Europese cultuur en het Christendom.

    Dus niet super raar dat die jongen zo'n argument gebruikt, aangezien het wel degelijk met geloof te maken heeft.

    Mooi geschreven verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Marieke,

    Je hebt helemaal gelijk, maar ik blijf er toch bij dat het met een politiek oogpunt werd geleegd, de islamisering was een van de vele argumenten. Wanneer hij het met een goede onderbouwing had verteld was het wellicht anders over gekomen. Vond dat hij in de uitzending, zoals hierboven beschreven, het verkeerde argument in de verkeerde discussie plaatste.

    Dankjewel voor de reactie en het compliment :)!

    BeantwoordenVerwijderen