dinsdag 20 januari 2015

To study or not to study

Vandaag wordt er gestemd in de eerste kamer over het leenstelsel, wanneer dit erdoorheen komt betekend dit, dat vanaf aankomend collegejaar nieuwe studenten geen basisbeurs meer krijgen. Tenzij je ouders niet zo veel verdienen (onder de 46.000 per jaar), dan ga je zelfs meer geld ontvangen (zo'n 100 euro extra per maand).

Er is onder de studenten natuurlijk veel discussie, de meesten vinden dat afschaffing dom is en het veel studenten onmogelijk maakt om te gaan studeren. Tja, als je je basisbeurs rechtstreeks in het café opdrinkt snap ik dat je dat vervelend vindt, want daar wordt het in mijn ogen toch wel vaak voor gebruikt. Natuurlijk is die 100 euro per maand leuk om te krijgen, ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dat niet vond. 

Het was de laatste jaren wel erg makkelijk, je mocht zelf kiezen welke studie je deed en zolang je maar binnen 10 jaar afstudeerde was er niets aan het handje. Dat hield dus ook in dat velen zo vaak switchten van opleiding dat ik zelf de tel niet meer bij kon houden, werd allemaal betaald. Beetje vreemd. 

Verder vond ik het ook altijd frappant dat wanneer je na je MBO opleiding koos om nog een HBO te gaan volgen je deze jaren allemaal betaald kreeg met studiefinanciering (ik meen 2x 4 jaar), maar wanneer je van HBO door wilde naar een WO dit niet het geval was. En dan maar klagen dat iedereen te hoog opgeleid raakt, zo snap ik dat wel ja. 

In mijn ogen zou je gewoon ieder individu 4 jaar lang moeten bijstaan met studiefinanciering, haal je het niet in 4 jaar? Dan moet je zelf maar in de buidel tasten, hetzelfde voor wanneer je wil doorstuderen. Dan heb je het iedereen mogelijk gemaakt te gaan studeren, maar is studievertraging of een vervolgstudie een bewuste eigen keuze en hou je iedereen zo veel mogelijk op z'n eigen niveau waardoor je hoog- en laagopgeleiden meer in balans houdt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten